A Toyotának már van működő elektromos kamionja

Automotor.hu 2017. május 10.

Tüzelőanyagcellás energiaforrással üzemel a Portal, amelyet egy 670 LE/1800 Nm teljesítményű villanymotor hajt.

A jelen állás szerint még nincs versenyképes alternatívája a nagy méretű haszonjárműveknél a dízelmotornak, a tüzelőanyagcella látszik reális lehetőségnek, de egyelőre csak a Nikola Motors nevű startup jelentette be, hogy hasonló megoldáson dolgozik. Most pedig kiderült, hogy a Toyota szép csendben megépítette a saját tüzelőanyagcellás kamionját, amelynek júniusban indul a gyakorlati tesztelése.
 
 
Két éve indult a fejlesztés, első körben egy Tundra pickupból építették meg a Mirai technikáját használó Hydra prototípust, majd az ott szerzett tapasztalatok alapján egy Kenworth T660-asból készítették el a Project Portal nevű járművet. Annyiból csalóka a megjelenés, hogy nem hálófülkés vontatóról van szó, a vezetőfülke mögött kapott helyet a négy hidrogéntartály és a két darab, a Mirai-ból származó tüzelőanyagcella, no és két darab 6 kWh kapacitású akkumulátor. A motortérben egy 670 LE/1800 Nm teljesítményű villanymotor dolgozik.
 
Teljes terhelésen (60 ezer font, azaz 27,2 tonna áru + a szerelvény tömege) 105 km/h-s sebességet képes elérni és 12 százalékos emelkedőn képes felmenni, tehát tudja mindazt, amit a dízelmotoros társai. A hatótávolság még elmarad azokétól, a 40 kg hidrogénnel 36 ezer font (16,3 tonna) áruval 386 km a hatótávolság, teljes terhelésen 241 km-re képes eljutni, és 30-40 percbe telik a hidrogénnel való feltöltés. A próbaüzem során a Los Angelesi Kikötő és egy 112 km-re lévő raktár között fog ingázni a Project Portal kamionja, és a fejlesztők célja az, hogy a folyamatok és elektronika optimalizálásával javítsák a hatékonyságot és csökkentsék a tankoláshoz szükséges időtartamot.
 
Egyelőre nincs végső dátum arra, mikorra lesz sorozatgyártásra érett a technológia, de hát hidrogén töltőállomások híján nem kell sietniük a fejlesztőknek. Egyébként a technológiát nem csak a Toyota konszernhez tartozó Hino haszonjármű-márka hasznosíthatja majd, az Egyesült Államokban egyszerű hajtáslánc-opcióként kínálhatják majd azt a haszonjármű-gyártók; az európai piaccal ellentétben arrafelé ma is a vásárlók döntik el, milyen márkájú és típusú dízelmotort, váltót és tengelyeket kér a kedves ügyfél.
 
Szerző: Lővei Gergely