Történelmet írhatnak idén az elektromos autók, és ennek ön is részese lehet

Hvg.hu 2017. február 7.

Az elektromos autók (EV) történetében még soha nem fordult elő, hogy egy hónap alatt 100 ezernél több autót adjanak el. Decemberben ez is bekövetkezett, idén pedig elérheti a lélektani határt az elektromos autók piaca.

Az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően mára sikerült eljutnunk oda, hogy az elektromos autók egyre komolyabb konkurenciát jelentenek a belső égésű motorral szerelt autók számára. A népszerűségükhöz a klímaváltozás ténye is jelentősen hozzájárult, ennek köszönhetően pedig mára olyan fontos döntésekig jutottunk el, mint amit 2016-ban Norvégiában és Németországban hoztak meg. Norvégia a tervek szerint 2025-től, a németek pedig 2030-tól tiltják be a benzin- és dízelüzemű autók árusítását.
 
A két időpont minden bizonnyal óriási változást hoz majd a közlekedésben, és végre megtörténhet az autóiparban 100+ éve várt evolúciós változás is, ami a belső égésű motorral szerelt autók nyugdíjazásához vezet majd. Jelenleg azonban még ezek a kocsik uralják az autópiacot – hogy mennyire, azt nemrég egy infografikán is megnézhettük. Idén azonban egy komoly mérföldkőhöz érkezhetnek el az elektromos autókat gyártó cégek.
 
Az Ev-volumes nemrég összesítette, hogyan is alakult a 2016-os év az elektromos autók szemszögéből. 2016-ban összesen 773 600 darab EV-t sikerült eladni, ami 2015-höz képest 42(!) százalékos növekedést jelent. Bár ez százalékosan jóval kevesebb, mint a 2015 és 2016 közötti növekedés (az 68 százék volt), számszakilag nagyobb volt a bővülés.
 
 
Kevésbé jó hír azonban, hogy ez még mindig csak a világon eladott összes autó mintegy 0,85 százalékát teszi ki. Igaz, 2010-ben a piac csupán 0,01 százalékát birtokolták az EV-k.
 
A legtöbb elektromos autót a Nissannak sikerült eladnia, egy év alatt összesen 51 882 Leafet értékesítettek. A Tesla nem sokkal maradt le mögöttük, náluk 50 944 darab Model S talált gazdára. Őket követi a Daimler kínai társvállalatának a BYD-nek a modellje, de ott van még a TOP 10-ben a Chevrolet, a BMW, a Renault és a Mitsubishi is.


Nem mellesleg a december egy komoly rekordot is hozott az elektromos autók piacán. 2016 utolsó hónapjában ugyanis 102 500 elektromos autót értékesítettek, ami egyrészt 20 százalékos növekedés 2015 azonos időszakához képest, másrészt az első olyan eset, hogy 6 számjegyű lett az egy hónap alatt eladott autók mennyisége.
 
A legnagyobb bővülést Kína produkálta, ott egy év alatt 85 százalékkal nőtt a kereslet az elektromos autók iránt, vagyis 2016-ban mintegy 316 ezer darabot adtak el ezekből az autókból. A legrosszabbul a Japánok teljesítettek, ott 11 százalékkal adtak el kevesebb elektromos autót, mint az előző év azonos időszakához képest.
 
 
A bővülésből – ha szerényen is, de – idén már Magyarország is kiveheti majd a részét. Hazánkban a tavaly szeptemberi adatok szerint körülbelül 700, tisztán elektromos meghajtású gépkocsi van üzemben. 2015-ben 115, 2016. július végéig pedig 103 új elektromos autót adtak el. Az állami támogatásnak köszönhetően azonban a becslések szerint idén mintegy 3300 új, tisztán elektromos hajtású autót lehetne forgalomba helyezni Magyarországon.
 
Összességében az idei bővülés minden szempontból üzenet lehet a piac számára. Bár a 0,86 százalékos piaci részesedés továbbra is alacsony, az elmúlt években egyre többen akarnak maguknak elektromos autót, a vásárlási kedv pedig valószínűleg idén sem fog alábbhagyni. Mindez két dolgot eredményezhet: idén az eladott EV-k száma meghaladhatja az 1 milliót, a piaci részesedés pedig elérheti a bűvös 1 százalékot. Ha a Tesla tartani tudja a határidőt, és az idén már meg is kezdi az eddig legolcsóbb autója, a Model 3 kiszállítását, az minden bizonnyal hatalmas lökést ad majd nemcsak 2017-ben, de 2018-ban is a bővülésnek.