Végre megépült a busz, amit az egész világ tűkön ülve várt

Hvg.hu 2016. szeptember 13.

A Catalyst E2 nagyon komoly teljesítményre képes, ami az árában is tükröződik.

Bár az autóiparban jelenleg az elektromos autók terén folyik a legkiélezettebb verseny, már megindult a helyezkedés, hogy a személyautók után a tömegközlekedés járműveit is zéró emisszióssá alakítsák át. Elon Musk néhány hónapja már belengette, a következő 10 évben ezt a szegmenst is letarolnák, ez azonban egyelőre még igen távolinak tűnik. Van azonban olyan cég, ami már most kész termékkel állt elő.
 



A Wired beszámolója szerint a napokban mutatták be a Proterra nevű cég Catalyst E2-es sorozatát, ami egy teljesen elektromos buszt takar. A városi tömegközlekedés forradalmasítását célul kitűző jármű a fejlesztők szerint nagyobb hatótávolsággal rendelkezik, mint Elon Musk Model S-se: 350 mérföldet, vagyis 560 km-t tud megtenni egyetlen feltöltéssel városi környezetben, de a Michelin tesztpályáján 960 km-t is sikerült kipréselnie magából.
 
Matt Horton, a cég alelnöke szerint a titok a hatalmas méretű akkumulátorokban rejlik: a 12 tonnás, 12 méter hosszú járművet egy 660 kWh-s csomaggal látták el. Mindez körülbelül 10-szer akkora, mint amit egy elektromos autóba szokás szerelni. A Chevy Bolt például 60 kWh-s, a Tesla Model S legnagyobb csomaggal szerelt változata pedig 100 kWh-s akkut kapott. A hagyományos töltés mellett a buszt regeneratív töltési rendszerrel is ellátták, vagyis képes a mozgási energiájának mintegy 92 százalékát újrahasznosítani.
 
Az E2-es töltési ideje nagyjából 3-5 óra, de a cég szerint ez nem feltétlenül jelent problémát, hiszen a gép éjszaka egyébként sem közlekedik. Az ára viszont meglehetősen borsos: 799 ezer dollárba, vagyis nagyjából 216 millió forintba kerül belőle egyetlen darab, míg egy hagyományos hajtáslánccal szerelt változat ennek töredékébe, 81 millió forintba kerül alapáron.
 
Azonban van már néhány város, ahol megjelenik az utakon: Los Angeles közelében és Philadelphiában már ilyen gépek is járnak majd.