Audi Q7 e-tron




1. Járműparaméterek

 

Az autó alapkivitelében is az Audi legfelső kategóriás SUV modellje. Ennek megfelelő kényelem, precizitás és teljesítmény jellemzi a plug-in hibrid verziót, a Q7 e-tront is. A hajtásról egy párhuzamos dízel-elektromos rendszer, az erőátvitelről pedig az Audi legújabb fejlesztésű nyolcsebességes automata tiptronic váltója, és a jól ismert quattro összkerékhajtás gondoskodik.

 

A jármű 3 módban használható:

 

EV: az autó alapértelmezetten tisztán elektromos hajtással halad. Ez megszakad, ha:

 

            - az elektromos hatótáv 5 kilométer alá csökken

            - 50 százaléknál nagyobb terhelés kap a villanymotor

            - a sebesség 135 km/óra fölé nő

 

Ez az üzemmód kifejezetten kényelmesen és jól használható városon belüli lassú, szakaszos közlekedéshez.

 

Hybrid: az autó hozzávetőlegesen szinten tartja az akkumulátorok töltését, ennek alárendelve változtatja dinamikusan a haladáshoz használt erőforrást. Ez az országúton történő vezetésnél előnyös, hiszen ha út közben lakott területre érünk, azonnal rendelkezésre áll az elektromos hajtás a lassú haladáshoz.

 

Battery hold: az autó kizárólag a 3000 cm3 lökettérfogatú turbódízel motorjára támaszkodik, közben tölti az akkumulátorcsomagot. Ez elsősorban autópályán való haladásnál ideális, amikor a motor egyébként is az optimálishoz közeli fordulatszám-tartományban dolgozhat, viszonylag jó hatásfokkal. Autópályáról letérve pedig feltöltött elektromos hajtással folytathatjuk utunkat.

 

Az autó számszerű adatait az 1-es táblázat tartalmazza.

 

1. táblázat: Járműparaméterek

 

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Audi

Típus

Q7 e-tron quattro

Gyártási év

2016

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

5

Csomagtér

650 l (1835 l)

Saját tömeg

2445 kg

Teljes hossz

5500 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1970 mm

Gyorsulás (0-100 km/óra)

6,2 másodperc

Végsebesség

230 km/óra

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítmény

Rendszer teljesítmény

94 kW (126 LE)

275 kW (373 LE)

Akkumulátor kapacitása (hatótáv)

17,3 kWh (56 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

Bal hátul, a kerék fölött

Csatlakozó típusa

Schuko

Type 2

Töltési teljesítmény

2,3 kW

7,2 kW

Töltő áram

10 A

16 A

Becsült töltési idő (0-100%)

7,5 óra

2,5 óra

 

 

 

2. Útvonal-paraméterek

 

Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a járművet a valós körülmények közt milyen összetételben használják városban, országúton, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útkategóriák megoszlását mutatja. A teszt során igyekeztünk reprezentatív mintát kialakítani a vezetési stílusok terén is. A 2. táblázat összefoglalja az egyes útvonalak paramétereit. A teljes teszt 9 napig tartott, 599 km-t fedett le, 25 óra telt vezetéssel, illetve 108 kWh elektromos energiát használtunk fel.

 

 

 

1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]

 

 

 

3. Töltési paraméterek

 

A teszt során tizenhét különböző nyilvános töltőpontokat kerestünk fel. A tesztidőszak során 16,4 órán át töltöttük az autót. Ezalatt összesen 108,1 kWh elektromos energiát vettünk fel, ami az akkumulátor kapacitásának 626 százalékának felel meg. A valós töltöttségiszint-növekedés 625 százalék volt, így a töltési veszteség a teszt során 1 százalék, vagyis 0,173 kWh.

 

A töltés során az alábbi problémákat tapasztaltuk:

 

  • Benzinkúton lévő töltőpontnál a még tapasztalatlan személyzet nem tudott közreműködni a töltés elindításában.

  • A töltő elhelyezése miatt nem lehetett úgy parkolni, hogy a kábel elérjen az autóig

 

Mivel a gépjármű csak váltóárammal tölthető, ezért értelemszerűen villámtöltőket (egyenáramú) nem használtunk. A teszt során igénybe vett töltők többsége váltóáramú gyorstöltő (22 kW 3 fázison) ám a gépjármű csak 1 fázison képes 7,2 kW-os névleges teljesítmény felvételére.

 

 

2. ábra: A felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint

 

 

 3. ábra: A töltőállomások megoszlása a működésük és hozzáférhetőségük szerint


 
4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása
 
A mérési adatok alapján hozzávetőleg kiszámítható, hogy a különböző útszakaszokon mennyire használja ki az autó az elektromos hajtást, azaz kilométerenként hány százalékkal csökken az elektromos hajtással elérhető hatótáv. (Vegyük figyelembe, hogy az autó döntően „e-mode” beállításban haladt, tehát csak nagy sebességnél, drasztikus gyorsításnál, vagy alacsony töltöttségnél kapcsolt be a belsőégésű motor.)
 
- Városon belül: 2,09 %/km.
 
Ez jól mutatja a teszten tapasztaltakat is, miszerint városon belül, kulturált vezetési stílus mellett az autó tökéletesen tud tisztán elektromosan közlekedni. A számítás alapján erre nagyjából 26 kilométeren keresztül képes újratöltés nélkül. Ez teljesen elfogadható érték, hiszen a gyakori álló helyzetből indulás és hirtelen gyorsítás során fellépő tranziens menetállapotok az elektromos rendszert is ugyanúgy jobban terhelik, mint a hagyományos motorokat.
 
- Országúton: 0,92 %/km.
 
Vagyis az autó alig terheli országúti haladáshoz az akkumulátorokat. Tulajdonképpen csak az egyenletes 90–100 km/órás tempó tartásához, hiszen előzéskor, vagy egyszerű utazó sebesség felvételekor is jellemzően olyan nyomatékigény ébred, amelynek kielégítésére már működésbe lép a hatalmas dízelmotor a kocsi orrában, és döntően azzal érjük el a kívánt sebességet.
 
- Autópályán: 1,38 %/km.
 
Hasonló a helyzet, mint országúti haladás esetén, az elektromotor kihasználtsága egy fokkal magasabb, hiszen „e-mode”-ban a végletekig megpróbálja használni a villanyhajtást az autó, így a 130–140-es tempóra gyorsítás közben, valamint a szinten tartásba is besegít.
Az alábbi diagram is a fenti adatokat támasztja alá. Közös koordinátarendszerben ábrázoljuk az útvonalakat, ahol az „x” (vízszintes) tengelyen az átlagsebességet, az „y” (függőleges) tengelyen a fajlagos energiafogyasztást ábrázoljuk %/km értékben (4. ábra).
 
 


 
4. ábra: A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében
 

4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A töltés mért paraméterei alapján meghatározzuk, hogy mekkora energiamennyiség szükséges az akkumulátor töltöttségének 1 százalékos növeléséhez, és mekkora a 100 százalékos töltöttségi szint eléréshez szükséges idő 0 százalékos kiinduló töltés esetén töltési teljesítményenként.

2. táblázat: 1 százalékos töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltési teljesítményenként

Töltő teljesítménye

1 %-os töltöttség növeléshez szükséges energiamennyiség

Töltési idő 0-100 %

2,3 kW

0,172 kWh

~7,5-8 óra

7,2 kW

0,172 kWh

~2,5 óra

 

A gépjármű kétféle módon tölthető, otthoni hálózatról, Schuko csatlakozóval, 2,3 kW-os névleges teljesítménnyel, illetve gyorstöltőkről Type 2 csatlakozón keresztül, 7,2 kW-os névleges teljesítménnyel, melyhez 16 A-s névleges áramerősség tartozik.
 
Hozzá kell tenni, hogy bár az Audi nagy teljesítményű töltőrendszere rendkívül hatékony, töltéskor komoly kihívás elé állíthatja a vezetőt a töltőnyílás elhelyezkedése. Mivel az autó bal hátuljára került, az út menti töltők pedig jellemzően jobb oldalon találhatóak, a több mint öt méter hosszú autó gyakran technikás parkolást igényel.
 
 
 
5. A jármű szubjektív értékelése

Az autó minden tekintetben az Audira jellemző legmagasabb minőségről árulkodik. Légrugóval ellátott felfüggesztése a magyar utakon is végtelenül puha és kényelmes haladást biztosít. A részletekig személyre szabható vezetéstámogató rendszer a mindennapi használatban is nagyságrendekkel könnyebbé és biztonságosabbá teszi a közlekedést az autóval. Kevés kivétellel a jármű minden aspektusáról csak pozitívan lehet beszélni.

A kevés kivétel: az autó szokatlanul nagy. Viszonylag hosszú idő és komoly rutin kell hozzá, hogy az ember magabiztosan merjen mozogni vele a sűrű forgalomban vagy szűk parkolóházakban. Bár a fejlett parkolássegítő rendszer 360 fokos kameraegysége ezt jelentősen megkönnyíti, mégse ajánlott kezdő sofőröknek ezen gyakorolni. Továbbá a beltérrel kapcsolatban vegyes érzések kavarognak az emberben. Az autó hatalmas külső méreteihez képest meglepően szűkösen érzi magát, aki az anyós-, vagy valamelyik hátsó ülésen foglal helyet. Banális, de szembetűnő hiba, hogy ha egy átlagos méretű ember ül a jobb első ülésen, nem lehet kinyitni a kesztyűtartót az illető lábától. Mindez azonban eltörpül az autó egyébként kiváló tulajdonságai mellett.
 
  • menetdinamika: a légrugók tökéletesen tompítanak minden út felől érkező behatást. Ha a szükség úgy kívánja, a 2,5 tonnás monstrum pillanatok alatt kilő. Kifogástalan vele az autózás.

  • használhatóság rövid és hosszú utakon: az elektromos hajtás kielégítő hatótávval, üzembiztosan hajtja az óriási autót városon belül, hosszú távon pedig a dízelmotor garantálja a vállalható fogyasztást.

  • kényelem: az ülések minden egyes része külön állítható a tökéletes utazópozíció érdekében, a kezelőfelületek kellemes tapintásúak és hamar elsajátítható a használatuk. A hely egy kissé szűkös, de egyszerre biztonságérzetet adó. Mintha egy ránk szabott páncél venne körül.

  • használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: az autó egyes extráiról nem feltétlenül gondolnánk, hogy van létjogosultságuk, de kivétel nélkül ennek ellenkezőjéről győzik meg a vezetőt. Ezek közül néhány: gombvezérelt automata csomagtartó nyitás-zárás; automata rögzítőfék aktiválás megálláskor; head-up display (a legfontosabb adatok kivetítése az első szélvédőre – a leghasznosabb minden extrája közül); önzáró ajtók gyenge csukás esetén...

 
 
 
6. Összefoglaló
 
Az autó SUV mivoltának megfelelő méretekkel és erővel rendelkezik, felruházva az Audi csúcstechnikájával úgy kényelemben, mint menetbiztonságban. A hibridhajtás tökéletesen látja el fogyasztáscsökkentő feladatát, végtelenül gazdaságos használatot biztosít városon belül és elképesztő nyomatékot szolgáltat a sportosan közlekedőknek egyszerre.
 
A töltéssel kapcsolatos legfontosabb eredményeket a 3. táblázatban összegezzük.
 
3. táblázat

Töltő teljesítménye [kW]

0-100 %

15 perc töltéssel nyert táv [km]

2,3

7,5 óra

1,8

7,2

2,5 óra

5,5









Tesztmódszertan >>


Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_4is2686f6bihljvr50fmuiqcj7, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0