Mitsubishi i-Miev




1. Járműparaméterek

A tesztelt jármű a Mitsubishi kis városi elektromos autója, az i-Miev, ami apró különbségeket leszámítva megegyezik a Peugeot Ionnal. 16 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag a hátsó kerekeket hajtó motort táplálja, névleges hatótávja 150 kilométer, gyári végsebessége 130 km/óra. Szembetűnő különbség a két autó között, hogy a Mitsubishiben a D fokozat mellett további két állásban tudunk előre haladni az autóval

- B fokozat: Az autó erőteljesen használja a rekuperációs berendezését és drasztikus motorfékhatást generálva lassít a gázpedál felengedésekor.

- C fokozat: Az előbbi ellentéte, teljes mértékben megszünteti a motorféket, és hagyja kigurulni az autót (komfort mód).

1. táblázat: Járműparaméterek

Jármű paraméterek

Általános

Gyártmány

Mitsubishi

Típus

i-Miev

Gyártási év

2015

Szállítható személyek száma

4

Ajtók száma

5

Csomagtér

168 l

Saját tömeg

1085 kg

Teljes hossz

3475 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1475 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

15,9 másodperc

Végsebesség

130 km/h

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítmény

49 kW (66 LE)

Akkumulátor (hatótáv)

16 kWh (160 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

Bal és jobb hátsó sárvédő ív

Csatlakozó típusa

Type 2

CHAdeMO

Töltési teljesítmény

6,6 kW

50 kW

Töltő áram

20 A

125 A

Becsült töltési idő (0-100%)

4 óra

20 perc (80 %) + 25 perc (100 %)

 


2. Útvonal-paraméterek

Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a járművet valós körülmények közt milyen arányban használják lakott területen belül, országúton, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útszakaszok megoszlását szemlélteti. A teszt során ügyeltünk a különböző vezetési stílusok reprezentálására is.

A teszt összesen 4 napig tartott, ami alatt 354 kilométert tettünk meg, 11,2 óra telt vezetéssel, illetve 55,68 kWh elektromos energiát használtunk fel, ami megfelel az akkumulátorkapacitás 348 százalékának.




1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]




3. Töltési paraméterek

A teszt során különböző nyilvános töltési helyeket kerestünk fel, összesen tizenkettőt. A tesztidőszak során a teljes töltési idő 11,5 óra volt. Ezalatt összesen 41,5 kWh elektromos energiát vettünk fel, ami az akkumulátorkapacitás 259 százalékának felel meg. Az autó csak hagyományos, 10 osztásos töltöttségiszint-jelzővel bír, a hatótávot pedig percről percre újraszámolja a körélményeknek megfelelően. Így a fogyasztással, illetve a töltéssel kapcsolatban további messzemenő következtetéseket nem tudunk levonni.

 

Az autó váltóárammal (Type 1, 6,6 kW) és egyenárammal (CHAdeMO, 50 kW) egyaránt tölthető, utóbbival kevesebb mint fél óra alatt teljesen lemerült állapotból 80 százalékra.

 

Külön ábrán jelöljük a felkeresett töltőállomások teljesítmény (2. ábra) és működés, illetve hozzáférhetőség szerinti megoszlását (3. ábra).

 

 

 

2. ábra: Töltők megoszlása teljesítményük szerint

 


 

3. ábra: Töltők megoszlása hozzáférhetőségük szerint




4. Az adatok feldolgozása

4.1. A jármű fogyasztásának számítása

Ebben a fejezetben a jármű energiafogyasztását határozzuk meg útkategóriánként az útvonal-paraméterek alapján. Az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az (1) alakban keressük. A megoldáshoz többszörös lineáris regresszióanalízist használunk.


 
Ahol:




2. táblázat: Regresszióanalízis eredménye

Regresszióanalízis eredménye

a1

0,5954

a2

0,5696

a3

0,8684

R2

0,97



3. táblázat: Energiafogyasztás és megtehető legnagyobb távolság útkategóriánként


Útkategória

Energiafogyasztás
[kWh/100 km]

Megtehető maximális távolság 100 %-os töltöttséggel [km]

Számított

Tapasztalt

Belterület

11,94

134

130

Országút

16,33

98

100

Gyorsforgalmi út

21,33

75

80

 
 
4.2. A jármű töltésének elemzése

A töltés mért paraméterei alapján meghatározzuk, hogy mekkora energiamennyiség szükséges az akkumulátor töltöttségének 1 százalékos növeléséhez, és mekkora a 100 százalékos töltöttségi szint eléréshez szükséges idő 0 százalékos kiinduló töltés esetén töltési teljesítményenként.


4. táblázat: 1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltőteljesítményenként

Töltő teljesítménye

1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség

Töltési idő 0-100 %

6,6 kW

0,16 kW

4 óra

50 kW

0,16 kW

0,75 óra

 


5. A jármű szubjektív értékelése

Az autó egy átlagos kis kategóriás kocsi felszereltségével bír. Képességben és használhatóságban inkább nevezhető koncepcióautónak, mint sorozatgyártásra kész gépjárműnek. Az effektív hatótáv alig több, mint egy napi ingázás távja és azt is megfontoltan kell megtenni vele (klímahasználat nélkül, mivel ez azonnal 30 százalékkal visszaveti a hatótávot). Városon belüli közlekedésre alkalmas, amennyiben a városban van elegendő töltőoszlop.

Négy felnőtt ember szűkösen elfér benne, csomagtér azonban alig van.

Menetdinamikai szempontból nem nyújt kiemelkedő teljesítményt. Hosszú távú közlekedésre mérsékelten alkalmas.
Úttartás tekintetében a keskeny, magas felépítményét elégségesen ellensúlyozza a merev futómű, ez azonban meglehetősen rázóssá is teszi.










Tesztmódszertan >>


Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_20n254iqma3fb96mosjg4c2112, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0