Renault Kangoo ZE




1. Járműparaméterek
 
A Renault nem csak a kis és a középkategóriában kívánt megjelenni elektromos hajtással rendelkező gépjárművel, ezért 2011-ben bemutatta a már korábban népszerűvé vált kishaszonjárművét, a Renault Kangoo-t, ezúttal elektromos változatban. A villany-Kangoo nem csak azért különleges, mert az első gyári elektromos egyterű kishaszonjármű, hanem mert a csomag- és az utastér visszaadja a konvencionális hajtású típusok előnyeit. Az első kerekeket fix lassító áttételen keresztül egy 60 LE teljesítményű, 226 Nm csúcsnyomatékot leadó elektromotor hajtja. A 260 kilogrammos akkumulátorcsomag a két tengely között a padlóban kapott helyet, ami a megfelelő tömegeloszlás szempontjából előnyös. Az elektromotor képes generátor üzemmódban is működni, vagyis a motorterhelés megszűnésekor a motor generátor üzemmódban kapcsol, ezzel lefékezve a guruló járművet. A jármű csak váltóárammal tölthető Type 2-es csatlakozón keresztül, otthoni hálózatról és nagyobb teljesítményű töltőkutakon. A töltési idő 0-100 %-os ciklusban otthoni hálózat esetén 10–11 óra, míg töltőkutakon 6–8 óra között alakul. A töltőcsatlakozó elöl az embléma alatt található. A gépjármű az elektromos autóknál megszokott módon automataváltós. Az irányváltó botnak öt fokozata van: parkoló, hátrameneti, üres és előremeneti. A gépjármű két üzemmódban működtethető: normál és Eco. A hatótávolsága NEDC vizsgálatok alapján 170 kilométer Eco üzemmódban, ami a kevésbé dinamikus gyorsításoknak és alacsonyabb végsebességnek köszönhető. Normál üzemmódban ez az érték 10–15 kilométerrel is kevesebb lehet. A jármű legfontosabb műszaki adatait az 1. táblázat tartalmazza.

1. táblázat Járműparaméterek

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Renault

Típus

Kangoo ZE

Gyártási év

2016

Szállítható személyek száma

2

Ajtók száma

4

Csomagtér

4000-4600 l

Saját tömeg

1472 kg

Teljes hossz

4597 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1810 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

22,4 másodperc

Végsebesség

130 km/h

 

 

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítmény

45 kW

Akkumulátor kapacitása (NEDC hatótáv)

22 kWh (170 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

elöl, embléma alatt

Csatlakozó típusa

Type 2

Töltési teljesítmény

2,5 kW (otthoni)

3,6 kW

-

Töltőáram

11 A

16 A

-

Becsült töltési idő (0-100%)

10 óra

6-8 óra

-





2. Útvonalparaméterek
 
A tesztet tíz napon végeztük, ezalatt összesen 21 órát teszteltünk, amely során 662 kilométert tettünk meg. A teljes teszt során 135,85 kWh elektromos energiát fogyasztottunk, amely az akkumulátor kapacitásának 500 százaléka. Az útvonalak megtervezése során fontos szempont volt, hogy lefedetté váljon minden közlekedési ciklus, az autópályás, az országúti és a belterületi egyaránt. Az egyes útszakaszok eloszlását az 1. ábra mutatja. Minden egyes útszakaszon a szabályokat betartva, átlagos motorterheléssel közlekedtünk. A domborzati viszonyok tesztelésének fontosságát figyelembe véve elemezhető az a tesztút, amelynek során a következő útvonalat jártuk be: Váci út 150. – Visegrád – Flórián tér. Itt az útszakasz tartalmaz meredeken emelkedő szerpentint és lejtőt is. A visegrádi hegyre felfelé 12 kilométer alatt 32 kilométerrel csökkent, a lejtmenetet is tartalmazó következő 26 kilométer alatt pedig 5 kilométerrel nőtt a hatótáv, így összességében 38 kilométer alatt 27 kilométerrel csökkent.




1. ábra Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]



3. Töltési paraméterek
 
A teszt során különböző nyilvános töltőállomásokat kerestünk fel, amelyek mindegyike ingyenesen használható. A teljes teszt során 23 órát és 40 percet töltöttünk töltéssel, amely során összesen 80,76 kWh villamos energiát vételeztünk. Ez az akkumulátor kapacitásához viszonyítva 362,25 százalékos növekedés, ami 79,695 kWh-nak felel meg, így a veszteség összesen 1,065 kWh volt. Az akkumulátort csak egy fázison, 16 A-s áramerősségcsúccsal lehet tölteni, így a névleges töltési teljesítménye 3,6 kW.


A töltés során tapasztalt problémák:

  • A töltésre fenntartott parkolóhelyet hagyományos hajtású gépjármű foglalta el.

  • A töltőállomásnál kialakított parkolóhely és a csatlakozó elhelyezkedése nem tette lehetővé egyszerre két jármű töltését.

  • A töltőállomás induláskor az applikáció szerint szabad, érkezéskor mindkét töltőfej foglalt.

 
A gépjármű csak egyfázisú váltóárammal tölthető 3,6 kW-os csúcsteljesítménnyel. A töltési veszteséget figyelembe véve névleges töltési teljesítménynek tekinthető a 3,3 kW, így névleges teljesítmény alatt működőnek az a töltőállomás számított, amelynek töltőárama 14,3 A-s áramerősség alatti volt.



2. ábra Töltőállomások megoszlása a működésük és hozzáférhetőségük szerint


 
4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása

A gépjármű útvonaltípustól függő fajlagos fogyasztásának meghatározásához feltételezzük, hogy az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az (1) alakban írhatjuk fel. A megoldáshoz többszörös lineáris regresszióanalízist használunk. Az eredményt a 4. és 5. táblázat ismerteti.




Ahol:




 
2. táblázat Regresszióanalízis eredménye


Regresszióanalízis eredménye

a1

0,8737

a2

0,8085

a3

0,9766

R2

0,9753



Az R2 érték a kapott eredmény jóságát mutatja meg, értéke 0 és 1 között lehet és minél közelebb áll az 1-hez, az eredmény, annál jobb. Az „a” együtthatók értéke azt mutatja meg hogy 1 kilométer megtétele az adott útkategória esetén hány százalékos töltöttségvesztést okoz az akkumulátorban. Mivel esetünkben az 1 százalék 0,22 kWh energiának felel meg, az így számítható energiafogyasztás és maximálisan megtehető távolság értékeket a 5. táblázatban foglaltuk össze.

 
3. táblázat Energiafogyasztás és megtehető legnagyobb távolság útkategóriánként

Útkategória

Energiafogyasztás
[kWh/100km]

Megtehető maximális távolság 100%-os töltöttséggel [km]

Számított

Tapasztalt

Belterület

19,22

114

110

Országút

17,79

123

105

Gyorsforgalmi út

21,46

102

80



Látható, hogy a számított és a tapasztalt hatótávolság belterületen szinte teljesen megegyezik, ám a sebesség növekedésével a számítás egyre optimistább becslést ad a megtehető hatótávolságra.


 3. ábra A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében


Az 5. táblázat eredménye kapcsán adódik a felvetés, hogy milyen kapcsolat áll fenn a fajlagos fogyasztás növekedése és az átlagsebesség növekedése között. Ezért közös koordinátarendszerben ábrázoljuk a fajlagos fogyasztást az átlagsebesség függvényében, amelyet a 7. ábra mutat be. Az ábráról a nagy szórás ellenére is leolvasható, hogy a fogyasztás egyértelmű monoton növekvő tendenciát mutat az átlagsebesség növekedésével. Ám az is leolvasható, hogy a leggyakrabban előforduló, körülbelül 20 km/h-s átlagsebességnél a különböző vezetési stílusok függvényében egymástól nagymértékben eltérő fogyasztásértékek mutatkoznak.

 
4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A töltés mért paraméterei alapján meghatároztuk, hogy mekkora energiamennyiség szükséges az akkumulátor töltöttségének 1 százalékos növeléséhez, és mekkora a 100 százalékos töltöttségi szint eléréshez szükséges idő 0 százalékos kiinduló töltés esetén töltési teljesítményenként. Látható, hogy az általunk számított töltési idő 0-100 %-os ciklus során beleesik a gyár által megadott 6–8 órás intervallumba, így számításunk feltehetően jó, ami validálja a mérési eredményeinket.

 
4. táblázat 1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltőteljesítményenként

Töltő teljesítménye

1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség

Töltési idő 0-100 %

3,5 kW

0,2449 kWh

7 óra

 

 
5. A jármű szubjektív értékelése

A gépjármű menetdinamikája az alacsony teljesítmény ellenére igen pozitív benyomást kelt, köszönhetően a 226 Nm leadott névleges nyomatéknak. Természetesen megjegyzendő, hogy ez az érték csak normál üzemmódban elérhető, Eco üzemmódban sokkal finomabb gyorsításokat enged a vezérlőelektronika. A jármű nagy tömege ellenére is képes  kategóriájához képest nagy gyorsulásokra, ami igen kellemes benyomást kelt az autóval kapcsolatban. A legtöbb esetben nem szükséges az üzemi fék használata, ugyanis városban az elektromotor generátor üzeme elegendő fékteljesítményt nyújt a gépjármű biztonságos lefékezéséhez. Továbbá az autónál nem tapasztalható a „creep” jelenség, amikor a fékpedál felengedése esetén a gépjármű alacsony sebességgel gurul. Ez összességében hozzájárul az autó kényelméhez, ugyanis könnyebb és kényelmesebb lassítást tesz lehetővé, és a dugóban várakozást is elviselhetőbbé teszi. Mind a csomagtér, mind az utastér rendkívül tágas, így kényelmes utazást és egyszerű szállítást tesz lehetővé. Az általunk tesztelt típus csak két utas szállítására alkalmas, ami jelentős korlátozás ugyan, ám az eredeti célját tökéletesen ellátja a gépjármű. Rövid távú közlekedésre rendkívül alkalmas, ugyanis 100 kilométeres távolságig gond nélkül eljutunk vele városi körülmények között. Autópályán szokásos tempóban korlátozottabb ugyan a hatótávolság, ám a megszokottnál kisebb differencia tapasztalható, ugyanis tapasztalataink szerint itt is tudunk vele utazni akár 70–80 kilométert. Természetesen a gépjármű a 21. századi elvárásoknak megfelelően rendelkezik a ma már szériafelszereltségnek számító extrákkal, úgy mint ESP, ABS, amelyek szintén hozzájárulnak a jó menetdinamikához és az utazási kényelem növeléséhez. Az általunk tesztelt típust klímával is felszerelték, amely a nyári utazásokat teheti kellemesebbé. Negatívumként a későn reagáló fűtés említhető.



6. Összefoglaló
 
A Renault Kangoo ellátja a neki szánt szállítási és fuvarozási feladatokat. Városi szállításra és kézbesítésre kifejezetten alkalmas, gazdaságos használatot biztosít, továbbá környezetkímélő, így jövőbemutató jellegét két porondon is megmutatja. A menetdinamikája megfelelő és a szállításon kívül a sofőr számára is komfortos munkaeszköznek bizonyul. A nagy nyomaték városi körülmények között minden tartományban rendelkezésünkre áll, így könnyű vele a gyors kézbesítés. A napi használat során a biztonságos hatótávolságokat a 7. táblázat foglalja össze, míg a töltéssel kapcsolatos tapasztalatokat a 8. táblázat mutatja be.


5. táblázat A jármű használhatósága

Használhatóság

Napi futásteljesítmény

A jármű korlátozás nélkül használható

70 km alatt

Ha a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel.

70-90 km

A jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat

90-100 km

A járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban vagy országúton.

100-110 km

A jármű Eco üzemmódban, nagy odafigyeléssel képes lehet megtenni ezt a távot, de a forgalom ritmusát nem képes felvenni.

120 km

 
 
6. táblázat

Töltő teljesítménye [kW]

0-100 %

15 perc töltéssel nyert táv [km]

3,5 kW

7 óra

kb. 3 km


Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_ne7rornbahrij869e9rmpo6s04, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0