Kia Soul EV
1. Járműparaméterek
A tesztelt jármű a Kia kis városi egyterűjének teljesen elektromos változata, a Kia Soul EV. Az autó belső égésű motor nélkül, tisztán villany hajtással közlekedik amiről egy 27 kWh-ás akkucsomag, egy nagy teljesítményű villanymotor és egy egyfokozatú automata váltó gondoskodik.
Az autó menettulajdonságait kétféle módon állíthatjuk be:
- "ECO mode" gomb: benyomásával aktiváljuk az autó gazdaságos üzemmódját. Ekkor a jármű sokkal lassabban reagál a gázpedál lenyomására, lecsökkenti a leadott teljesítményt, illetve korlátozza a kényelmi funkciót ellátó fogyasztók áramellátását.
- váltókar "B" pozíciója: ezt az előrementként funkcionáló állást használva az autó nagyobb mértékben használja az energiavisszanyerő rendszerét, amikor a vezető elveszi a lábát a gázpedálról. Működési elve megfelel egy erősebb motorfék üzemnek. Ennek hatására jelentős mennyiségű energiát tudunk visszatáplálni az akkumulátorokba a fékek kímélése mellett.
1. táblázat: Járműparaméterek
Járműparaméterek | ||||
Általános | Gyártmány | Kia | ||
Típus | Soul EV | |||
Gyártási év | 2015 | |||
Szállítható személyek száma | 5 | |||
Ajtók száma | 5 | |||
Csomagtér | 281/891 l | |||
Saját tömeg | 1513kg | |||
Teljes hossz | 4140 mm | |||
Teljes szélesség tükrökkel | 1800 mm | |||
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,8 másodperc | |||
Végsebesség | 145 km/h | |||
|
| |||
Elektromos hajtás | Elektromotor teljesítménye | 81,4 kW | ||
Akkumulátor (hatótáv) | 27 kWh (132 km) | |||
Csatlakozó elhelyezkedése | Hűtőmaszk helyén | |||
Csatlakozó típusa | 3-pin (váltakozó áram) | Type 2 (váltakozó áram) | CHAdeMO (egyenáram) | |
Töltési teljesítmény | 2,3 kW | 6,6 kW | 50 kW | |
Töltőáram | 10 A | 30 A | 125 A | |
Becsült töltési idő (0-100 %) | 11–14 óra | 4–5 óra | 33 perc (0-80 %) | |
|
|
|
|
2. Útvonal-paraméterek
Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a járművet valós körülmények közt milyen arányban használják lakott területen belül, országúton, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útszakaszok megoszlását szemlélteti. A teszt során ügyeltünk a különböző vezetési stílusok reprezentálására is.
A teszt 9 napig tartott, ami alatt 943 kilométert tettünk meg. Összesen 23,6 óra telt vezetéssel, eközben 134,46 kWh elektromos energiát használtunk fel, ami az akkumulátorkapacitás 498 százalékának felel meg.
1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
3. Töltési paraméterek
A teszt során tizenkilenc töltőpontot kerestünk fel, és összesen 16,7 órán át töltöttük az autót. Ezalatt 159,19 kWh elektromos energiát vettünk fel, ami az akkumulátor 590 százalékának felel meg. A valós töltöttségiszint-növekedés 527 százalék volt. Tehát a töltési veszteség a teszt során 63 százalék, vagyis 17,01 kWh. Ezt az energiamennyiséget az autó a kiegészítő elektronikus berendezések üzemeltetésére tárolja el, vagyis ez az energia mennyiség nem is töltési veszteség, csupán nem az autó meghajtására fordítódik.
A jármű egyenáramú és váltóáramú töltésre is alkalmas, így ahol lehetőségünk volt rá, használatba vettük az egyenáramú CHAdeMO-töltőt, amellyel alig fél óra alatt az autó akkumulátorai teljesen lemerült állapotból is 80 százalékra tölthetők.
2. ábra: A felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint
3. ábra: A töltőállomások megoszlása hozzáférhetőségük szerint
A jármű energiafogyasztását útkategóriánként az útvonal paraméterek alapján határozzuk meg. Az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az (1) alakban keressük. A megoldáshoz többszörös lineáris regresszióanalízist használunk.


Regresszióanalízis eredménye | |
a1 | 0,4592 |
a2 | 0,4544 |
a3 | 0,7583 |
R2 | 0,90 |
Útkategória | Energiafogyasztás | Megtehető maximális távolság 100 %-os töltöttséggel [km] | |
Számított | Tapasztalt | ||
Belterület | 12,4 | 203 | 200 |
Országút | 12,3 | 220 | 210 |
Gyorsforgalmi út | 20,5 | 132 | 135 |
Jól látszik, hogy a mérés eredményei összhangban vannak a tapasztalt értékekkel. Az autó 100 km/óra alatti sebességtartományban rendkívül jól hasznosítja az akkumulátorokban tárolt energiát, ezzel kimagaslóan nagy hatótávot biztosít. (Megjegyzendő, hogy a tapasztalt értékeket ECO módban és B fokozatba állított váltóval értük el.)

4. ábra: A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében
Töltő teljesítménye | 1 %-os töltöttség növeléshez szükséges energiamennyiség | Töltési idő 0-100 % |
2,3 kW | 0,27 kWh | ~12 óra |
6,6 kW | 0,27 kWh | ~4,1 óra |
50 kW | 0,27 kWh | ~30 perc |
Menetdinamika: Az autó elektromos hajtásának köszönhetően kifejezetten dinamikusan mozog 100 km/óra alatti sebességtartományban. Efölött már kevésbé kényelmes a használata, autópályán épphogy tartható a forgalom ritmusa.
Az akkucsomagnak köszönhetően az autó súlypontja meglehetősen alacsonyan van. Ez és a jól hangolt futómű gondoskodik a jól vezethető, kellően stabil érzetről.
Használhatóság rövid és hosszú utakon: Rövid és hosszú távokra egyaránt alkalmas, bár hosszabb utakra mindenképpen tanácsos az országutakat választani autópálya helyett.
Kényelem: Az autó kategóriájához képest meglepően sok kényelmi extrát kínál (például kormány- és ülésfűtés). A beltér a kialakításból adódóan kellően tágas, 4 ember kevés csomaggal kényelmesen elfér benne.
Használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: A kormánykerékről vezérelhető tempomat kimondottan kényelmes és könnyen kezelhető. A gyári navigáció tartalmazza az elektromos töltőpontok helyét, ami nagyban megkönnyíti az útvonalak tervezését.
Használhatóság | Napi futásteljesítmény |
A jármű korlátozás nélkül használható | 0–120 km |
Ha a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel. | 120–140 km |
A jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat | 140–160 km |
A járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban vagy országúton. | 160–180 km |
A jármű Eco üzemmódban, nagy odafigyeléssel képes lehet megtenni ezt a távot, de a forgalom ritmusát nem képes felvenni. | 180–200 km |
Töltő teljesítménye [kW] | 0-100 % | 15 perc töltéssel nyert táv [km]* |
2,3 | 12 óra | kb. 2,5 km |
6,6 | 4,1 óra | kb. 7 km |
50 | 1,2 óra | kb. 27 km |
* A 15 perc töltéssel nyert hatótáv a vezetési stílus függvényében jelentősen változik
Tesztmódszertan >>