Mitsubishi Outlander PHEV




1. Járműparaméterek
 
A Mitsubishi Outlander PHEV (plug-in hibrid) járművet 10 napon át teszteltük. Hibrid, mert a jármű hajtásáért kétféle motor felel. A hagyományos benzinüzemű motor mellett található két elektromos motor is (az egyik az első, a másik a hátsó kerekeket hajtja). A jármű hibrid hajtása párhuzamos, azaz a benzinmotor az akkumulátorok töltése mellett képes közvetlenül meghajtani a kerekeket. A hivatalos adatok alapján az Outlander hatótávja tisztán elektromos üzemben, teljesen feltöltött akkumulátorokkal 52 km, vegyes használatban 800 km. A jármű az akkumulátorok töltöttségét nem mutatja, csak a tisztán elektromos üzemben megtehető legnagyobb hatótávot.

A belső égésű motort a jármű a teljesítmény igény szerint automatikusan indítja és állítja le. Az alábbi esetekben indítja a belsőégésű motort:

  • Ha hirtelen megnő a teljesítményigény (gyorsításkor), és az elektromotorok teljesítménye nem elegendő: rövid ideig üzemel a benzinmotor, közvetlenül hajtja a kerekeket.

  • Ha alacsony az akkumulátor töltöttsége és gyorsításkor nem képes meghajtani az elektromotorokat: rövid ideig üzemel a benzinmotor, többnyire csak az akkumulátorokat tölti.

  • Ha a haladási sebesség nagyobb, mint 120 km/h: a benzinmotor közvetlenül is hajtja a kerekeket.

  • Ha teljesen lemerült az akkumulátor: a benzinmotor tartósan üzemel, közvetlenül meghajtva a kerekeket. A teljesítményigényben jelentkező ingadozásokat az akkumulátorok töltésével egyenlíti ki.


Mivel a jármű képes tölteni az akkumulátorokat, azokat nem lehet teljesen lemeríteni. Az átlagos fogyasztás minimálisan töltött akkumulátorok esetén 5,5 l/100 km. Tisztán elektromos üzemben nem fogyaszt benzint a jármű. A hivatalos érték szerint a jármű energiafogyasztása tisztán elektromos üzemben 19,2kWh/100 km. A legnagyobb elérhető teljesítmény (párhuzamos hajtással) 203 lóerő. A jármű elektromos motorjai lassításkor generátorként töltik az akkumulátorokat. Ez az úgynevezett rekuperáció, amelynek mértéke öt fokozatban állítható. A vezető választhat akkumulátorkímélő, akkumulátortöltő és Eco üzemmód közül. Az első esetben elsősorban a benzinmotort használja a jármű, így a környezetkímélő utazást időzíteni lehet (például a városokba).

A járművön két csatlakozó található, amelyeken keresztül az akkumulátorokat lehet tölteni külső energiaforrásból. A váltóáramú töltéshez a Type1 csatlakozó használható, míg az egyenáramú (gyors)töltéshez CHAdeMO típusú. A Type1 csatlakozó egyfázisú töltést tesz lehetővé, a maximális áramerősséget a jármű töltéskor 14 amperben maximálja. A jármű műszaki leírása szerint a töltési idő otthoni hálózatról öt óra, míg villámtöltővel a 80 százalékos töltöttségi szint eléréséhez harminc perc szükséges.

A jármű fontosabb műszaki adatait az 1. táblázat foglalja össze.

 
1. táblázat Járműparaméterek

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Mitsubishi

Típus

Outlander PHEV

Gyártási év

2016

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

5

Csomagtér (mélynyomóval)

463 l (451 l)

Saját tömeg (össztömeg)

1845 kg (2340 kg)

Teljes hossz

4695 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1800 mm

Benzinmotor teljesítménye

89 kW

Gyorsulás (0-100 km/h)

11 másodperc

Végsebesség

170 km/h

 

 

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye

elöl: 25 kW, hátul: 25 kW

Akkumulátor kapacitása (hatótáv)

12 kWh (52 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

jobb oldalon, hátul

Csatlakozó típusa

Type1

CHAdeMO

Töltési teljesítmény

~3,5 kW

16 kW

Töltőáram erőssége

14 A

63- A

Becsült töltési idő

4,5 óra (100 %)

0,5 óra (80%-ig)

 

 

 




2. Útvonalparaméterek

A tíznapos teszt során 26 óra 13 percen keresztül vezettük a járművet, és összesen 750 km utat tettünk meg. Az útkategóriák megoszlását az 1. ábra mutatja be.

A teszt ideje alatt hegyi szakaszon is közlekedtünk a járművel. Érdekes megfigyelés, hogy lejtmenetben a jármű 8 kilométer alatt annyi energiát töltött vissza, hogy a kezdeti 0 kilométer tisztán elektromos hatótáv 3 kilométerre nőtt.
A vezetési stílus a forgalmi viszonyokhoz és a közlekedési szabályoknak megfelelő volt.


 
1. ábra Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]


 
3. Töltési paraméterek
 
A teszt során a járművet különböző, nyilvánosan hozzáférhető töltőállomásokon töltöttük. Váltóáram esetén a jármű csak egy fázissal tud tölteni, a maximális névleges töltőáram-erősség 16 A, a mért adatok alapján 14 A. A legnagyobb töltési teljesítmény váltóáram esetén kb. 3,6 kW.

A töltések során az alábbi problémákat tapasztaltuk:

  • A két töltőpont közül az egyik nem működött. Amelyik működött, annak az áramerőssége ingadozott 1,2 és 14 A között.

  • A töltőoszlopon vételezett áram mennyisége a vártnál kevesebb.

  • A töltőállomáshoz tartozó parkolóhelyet elfoglalta egy hagyományos üzemű jármű.


Összesen 18 töltőállomást kerestünk fel, ezek közül 17 állomáson töltöttünk. Az összes állomás közül 2 villám töltő (ezeken összesen háromszor töltöttünk), amelyek töltési teljesítménye nagyobb, mint 42 kW, 15 gyorstöltő, ahol a töltési teljesítmény 22 és 42 kW között van, és 1 normál töltő, ahol a töltési teljesítmény nem éri el a 22 kW-ot. A felkeresett állomások közül egyetlen töltőpont volt, amely nem működött. Összesen 55,66 kWh energiát vételeztünk a töltőállomásokon. A 4. ábra a teszt során felkeresett töltőállomások összetételét mutatja be.

A töltés sebessége 3,6 kW töltési teljesítmény mellett egyenletes. A villámtöltő töltési teljesítménye nem érte el a megszokott 42 kW feletti teljesítményt, jelentősen elmaradt attól. Méréseink alapján a töltési teljesítmény villámtöltő esetén 12-14 kW. Mivel az akkumulátor kapacitása 12 kWh, fél óra villámtöltés után így is jelentősen nő a töltöttségi szint.

Mivel a jármű az akkumulátorok töltöttségét nem mutatja, csak a tisztán elektromos üzemben megtehető legnagyobb távolságot, így a 12 kWh energiamennyiséget tekintettük 100 százaléknak, és ebből számítottuk a töltöttségi szintek közötti különbséget.


 
 
2. ábra A felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint
 

 
4. Az adatok feldolgozása


4.1. A jármű fogyasztásának számítása

A jármű a belső égésű motort automatikusan bekapcsolja, akár már akkor, ha az akkumulátor töltöttsége nem teszi azt szükségessé. Emiatt a teszt során nem nyílt lehetőség arra, hogy mérőműszerekkel megmérjük a jármű elektromos fogyasztását. Ehelyett a benzinfogyasztást mértük szakaszonként a jármű beépített fogyasztásmérőjével. A fogyasztást az akkumulátorok töltöttsége, a vezetési stílus, az útvonalparaméterek és más fogyasztók (audiorendszer, klímaberendezés stb.) használata is befolyásolják.

A 3. ábrán az átlagfogyasztást szemléltettük annak függvényében, hogy a szakasz elején jelzett tisztán elektromos hatótáv a teljes szakasz hosszának hány százaléka. Például egy 100 kilométeres szakasz esetén, ha a kezdeti tisztán elektromos hatótáv 30 kilométer, akkor ez az érték 30 százalék. A 10 kilométernél rövidebb szakaszok szerepelnek az ábrán.

A klíma használata az akkumulátorok 100 százalékos töltöttsége esetén mintegy 12 kilométerre csökkenti a tisztán elektromosan megtehető hatótávot.
 


3. ábra A jármű energiafogyasztása az elektromos hatótáv és szakaszhossz hányadosának függvényében
 

A 6.ábra alapján kijelenthető, hogy a jármű energiafogyasztása minimális akkumulátortöltöttég esetén 6 l/100km érték körül mozog. Ha a szakasz hosszának felére elég a tisztán elektromos hatótáv, akkor a benzinfogyasztás 3-5 l/100 km. Tisztán elektromos közlekedésre akkor van nagy esély, ha az előre jelzett hatótáv körülbelül 25 százalékkal nagyobb, mint a szakasz teljes hossza.


4.2. A jármű töltésének elemzése

Mivel az akkumulátorok töltöttségének mérésére nem nyílt mód, csak a hatótávéra (és 0 kilométer hatótávhoz nem 0 százalékos töltöttség tartozik), így a töltési időt csak a kapacitás és a töltési teljesítmény hányadosával lehet becsülni.

 
2. táblázat 1%-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltőteljesítményenként

Töltő teljesítménye

Töltési idő 0-100%

3,6 kW

3 óra 20 perc

16 kW

40 perc

 

5. A jármű szubjektív értékelése
 
  • Menetdinamika: kizárólag az elektromos motorok használatával is jól gyorsul, a benzinmotorral együtt pedig kifejezetten jól. Mivel a rekuperációt öt fokozatban is lehet állítani, a motorfék jól „adagolható”.

  • Használhatóság rövid és hosszú utakon: A jármű a benzinmotor miatt hosszú utakon is jól használható, hatótávja vegyes használatban kb. 600 kilométert. Rövid utakon képes tisztán elektromos üzemben is haladni, körülbelül 40 kilométerig.

  • Kényelem: az autó kényelmes, elsősorban négy fő számára. Csomagtartója praktikus és nagy.

  • Használatot megkönnyítő extrák: navigáció, parkolást segítő kamera hátul és oldalt. Parkolást segítő felülnézeti ábra az autóról, ülésfűtés elöl, kormányfűtés, távolságtartó automatika, sávelhagyásra figyelmeztető elektronika, elektromosan nyitható/csukható csomagtérajtó.



6. Összefoglaló
 
A Mitsubishi Outlander PHEV jól használható hibridautó, amelyet külső energiaforrásból is lehet tölteni. A tisztán elektromos hatótáv 40 kilométer körül alakul, ha a klímavezérlő nincs bekapcsolva (nincs fűtés, se hűtés). Ellenkező esetben a hatótáv körülbelül 25 kilométer. A jármű hatótávja vegyes üzemben megegyezik egy hagyományos autóéval, de az átlagfogyasztás ilyenkor sem haladja meg jelentősen a 6 litert 100 kilométerenként.
A jármű Type1 vagy és CHAdeMO csatlakozón keresztül tölthető 3,6, illetve 16 kW teljesítménnyel. Otthoni hálózatról tehát egy éjszaka alatt feltölthető 100 százalékra a 12 kWh-s akkumulátor.

A jármű használhatósága tisztán elektromos üzemben: ha az előre becsült hatótávon belül autózunk és kerüljük a hirtelen gyorsításokat (amikor automatikusan bekapcsol a belső égésű motor), az autó tisztán elektromos üzemben közlekedik.

Autópályán a valós tisztán elektromos hatótáv körülbelül a fele az előre becsültnek.

 
3. táblázat Töltési paraméterek

Töltő teljesítmény [kW]

0-100 %

15 perc töltéssel nyert táv [km]

3,6

4,5 óra

4

16

40 perc

15

















Tesztmódszertan >>


Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_jnkfn2r7vkg2qjahrmmvf78105, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0