Volkswagen Passat GTE

1. Járműparaméterek
A jármű, mely külső és belső megjelenésében egyaránt visszaadja a Volkswagen konszerntől megszokott elegáns kinézetet, hibrid lévén a fenntartás kapcsán sok anyagi előnyt nyújt. A hajtáslánca egy egyszerű párhuzamos hibrid megoldás, amelyben a kerekek hajtásában a belsőégésű és a villanymotor is részt tud venni.
A belsőégésű motor működésbe lép:
hibrid üzemmódban egy bizonyos sebesség felett (kb. 40 km/h), illetve, ha a gyorsításhoz nagyobb nyomatékra van szükség,
GTE üzemmódban automatikusan,
elektromos üzemmódban alacsony töltöttségi szint esetén (kb. 10 százalék) automatikusan,
töltő üzemmódban működtetve a gépjárművet,
120 km/h felett automatikusan.
A gépjármű hatótávolsága az NEDC vizsgálatok alapján tisztán elektromos módban 50 kilométer, erre egy 115 lóerős elektromos motor szolgál. Ezt egészíti ki egy turbófeltöltésű 156 lóerős, 1,4 literes benzinmotor. A rendszer együttes maximális teljesítménye 218 lóerő, amely GTE üzemmódban áll rendelkezésre, de a gépjármű képes tisztán elektromos hajtással is haladni. Ezen belül is több üzemmód közül választhatunk: Sport, Normal, Comfort és Eco. Kiválasztható továbbá, hogy tisztán elektromos vagy hibrid módban akarunk közlekedni, vagy a belsőégésű motor töltse az akkumulátort. A 9,9 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor a 66 literes üzemanyagtartály előtt kapott helyet.
A gyári adatok alapján a kombinált üzemanyag-fogyasztás 1,7-1,8 l/100 km és az elektromos energiafogyasztás 12,5-13,1 kWh/100 km. Értelemszerűen elektromos üzemmódban az üzemanyag-fogyasztás 0, és az elektromos fogyasztás nő meg. Ezeket az adatokat befolyásolja továbbá a segédberendezések használata (fűtés, klíma, rádió stb.).
A gépjármű akkumulátora csak váltóárammal tölthető, Schuko- (hálózati) vagy Type-2-es csatlakozón keresztül. Az autó érdekessége, egyben előnye, hogy a duplakuplungos váltószerkezet nem csak a belsőégésű hajtás esetén kapcsolja végig a fokozatokat, hanem elektromos üzemben is, így biztosítva a megfelelő gyorsulást és az alacsonyabb fogyasztást. Továbbá lehetőség van manuális, szekvenciális váltásra is. Az 1. táblázat a jármű fontos paramétereit tartalmazza.
1. táblázat: Járműparaméterek
Járműparaméterek |
Általános | Gyártmány | Volkswagen |
Típus | Passat GTE |
Gyártási év | 2016 |
Szállítható személyek száma | 5 |
Ajtók száma | 5 |
Csomagtér | 650-1780 l |
Saját tömeg | 1735 kg |
Teljes hossz | 4767 mm |
Teljes szélesség tükrökkel | 2083 mm |
Gyorsulás (0-100 km/h) Gyorsulás, elektromos | 7,6 másodperc 5 másodperc |
Végsebesség | 225 km/h |
| |
Elektromos hajtás | Elektromotor teljesítménye Rendszer teljesítménye | 85 kW (115 LE) 160 kW (218 LE) |
Akkumulátor kapacitása (hatótáv) | 9,9 kWh (50 km) |
Csatlakozó elhelyezkedése | elöl |
Csatlakozó típusa | Schuko | Type 2 |
Töltési teljesítmény | 2,3 kW | 3,6 kW |
Töltőáram | 10 A | 16 A |
Becsült töltési idő (0-100%) | 4 óra | 2,5 óra |
2. Útvonal-paraméterek
Az útvonalak tervezése és kiválasztása azon alapelv alapján történt, hogy a teszt minél több olyan ciklust lefedjen, amely szimulálja a hétköznapi közlekedést. Ennek megfelelően a gépjármű tesztje háromféle környezetben zajlott: belterületen, országúton és autópályás szakaszokon. Az 1. ábra az útkategóriák megoszlását mutatja. A tesztutak során átlagos vezetési stílust reprezentálva igyekeztünk közlekedni, a közlekedési szabályoknak megfelelően. A 2. táblázat összefoglalja az egyes útvonalak paramétereit. A teljes, hat napon át tartó teszt során 473 kilométert tettünk meg, ez 15 órányi haladást jelentett. A teszt során az autó 49,503 kWh villamos energiát fogyasztott, amely az akkumulátorkapacitás 500 százalékának felel meg.
1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
3. Töltési paraméterek
A teszt során különböző, nyilvánosan elérhető töltési helyeket teszteltünk. Összesen 13 töltőállomást kerestünk fel, a töltésre pedig összesen 10 óra 40 percet fordítottunk.. Ezalatt összesen 34,694 kWh elektromos energiát töltöttünk az akkumulátorba, amely a kapacitás 350 százalékának felel meg. A töltöttségi szint összesen 341 százalékkal növekedett, vagyis a veszteség a teljes teszt során 9 százalék, amely 0,9 kWh-nak felel meg.
Külön kiemelve foglalkozunk a töltés során tapasztalt problémákkal.
1: A töltőkút nem működött. A kút akkor nem töltött, ha a másik aljzat már foglalt volt
2: A kút a névleges teljesítmény 15 százalékánál alacsonyabb teljesítménnyel töltött
3: A töltő nem volt hozzáférhető
Külön ábrán jelöljük a felkeresett töltőállomások teljesítmény (2. ábra) és működés szerinti megoszlását (3. ábra).
Mivel a gépjármű csak váltóárammal tölthető, ezért villámtöltőket értelemszerűen (egyenáramú 50 kW), nem használtunk. A váltóáramú töltők többsége, amelyeket a teszt során kipróbáltunk, gyorstöltők (22 kW, 3 fázis), ám az autó csak 1 fázison képes 3,6 kW-os névleges teljesítményre.
2. ábra: Felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint
3. ábra: Töltőállomások megoszlása a működésük és hozzáférhetőségük szerint
4. Az adatok feldolgozása
4.1. A jármű fogyasztásának számítása
Mivel a belsőégésű motor több esetben is működésbe lép, nem kizárólag a töltöttségi szinttől függően, így a gépjármű elektromos fogyasztását nem lehet egzakt műszaki módszerekkel meghatározni. Ezért a fogyasztás bemutatása érdekében vizsgáltuk a gépjármű átlagos üzemanyag-fogyasztását a kezdeti elektromos hatótáv és megtett út hányadának függvényében, ezt reprezentálja a 4. ábra. Ismét fontos felhívni a figyelmet arra, hogy ezek a fogyasztási értékek jelentősen függnek a segédberendezések használatától.
4. ábra: Üzemanyag-fogyasztás az elektromos hatótáv és a megtett út hányadosának függvényében
Látható, hogy az üzemanyag-fogyasztás fordított arányosságban áll az elektromos hatótáv és a megtett út hányadosával. Természetesen a hányados növekedésével a görbe a 0-hoz tart, hiszen így a gépjármű képes tisztán elektromos üzemben működni. Leolvasható továbbá, hogy 50 százalék esetén az átlagfogyasztás kb. 5 l/100 km-re adódik, míg 0 százalék esetén 6–7 l/100 km az átlagos üzemanyag-fogyasztás.
Ezek után az elektromos fogyasztásra következtethetünk, ha ábrázoljuk azt az üzemanyag-fogyasztás függvényében. Ezt mutatja be az 5. ábra. Leolvasható, hogy szintén fordított arányosság áll fenn a két mennyiség között. Ám a vízszintes tengely alsó harmadában az elektromos fogyasztás változása csekély, majd egy ponton a gradiens értéke hirtelen megnő.
5. ábra: Elektromos fogyasztás az üzemanyag-fogyasztás függvényében
4.2. A jármű töltésének elemzése
A töltés mért paraméterei alapján meghatározzuk, hogy mekkora energiamennyiség szükséges az akkumulátor töltöttségének 1 százalékos növeléséhez, és mekkora a 100 százalékos töltöttségi szint eléréshez szükséges idő 0 százalékos kiinduló töltés esetén töltési teljesítményenként.
2. táblázat: 1 százalékos töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltőteljesítményenként
Töltő teljesítménye | 1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség | Töltési idő 0-100 % |
2,3 kW | 0,099 kWh | 4,5 óra |
3,6 kW | 0,102 kWh | 3 óra |
5. A jármű szubjektív értékelése
A jármű egyik legnagyobb előnye, hogy induláskor és gyorsításkor biztosítja az elektromos hajtástól megszokott rövid reakcióidőt és a kiváló menetdinamikát, de a belsőégésű motornak köszönthetően igen magas hatótávolsággal rendelkezik hibrid hajtás esetén, amely az autó méretéhez képest is rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosít. Ezzel kiküszöbölhető a tisztán elektromos hajtáslánc legnagyobb hátránya, mégsem kell lemondanunk a gazdaságos és környezetkímélő autózásról. Kényelem szempontjából az autó kifogásolhatatlan. Hatalmas utastér, kényelmes ülések, nagy csomagtartó, többek között ezek azok a fő elemek, amelyek a kényelmet biztosítják. Továbbá olyan extra szolgáltatásokkal szerelték fel, amelyek kényelmesebbé és biztonságosabbá is teszik a hétköznapi közlekedést. A parkolást segítő rendszer, amely nem csak egy tolatókamerából áll, hanem felülről készít képet a járműről, rendkívüli módon hozzájárul az egyszerű és kényelmes parkoláshoz. Továbbá az autót tempomattal, Adaptive Cruise Controllal és sávtartó asszisztenssel is felszerelték. A vezetőülés nem csak fűthető, de masszírozó funkciója is van, amely bár elsőre felesleges luxusnak tűnhet, nagyban hozzájárul az autó nyújtotta kényelemről kialakult véleményhez.
6. Összefoglaló
A Passat GTE egy rendkívül jó, hatékony hibrid gépjármű. Igen sok opcióval rendelkezik a hajtás tekintetében. A tisztán elektromos módban elérhető hatótáv 50 kilométer körül alakul, ezzel a napi munkába járás megoldható, így a városban közlekedés akár teljesen emissziómentes lehet. Amennyiben a belsőégésű motor is belép a hajtásba, a fogyasztása alacsony, ezáltal lehetővé teszi a nagy hatótávolságot. Az átlagos üzemanyag-fogyasztás 5–6 liter/100 km-re adódik a mérések alapján, amely az autó méretét és tömegét figyelembe véve igen kedvező értéknek tekinthető.
A gépjármű csak váltóárammal tölthető, 2,3 kW-os teljesítménnyel otthoni hálózatról, Schuko csatlakozó segítségével, vagy 3,6 kW-os, 1 fázisú, 16 A áramerősségű váltóárammal, Type 2-es csatlakozón keresztül.
3. táblázat: Töltési paraméterek
Töltő teljesítménye [kW] | 0-100 % | 15 perc töltéssel nyert táv [km] |
2,3 | 4,5 óra | 2 |
3,6 | 3 óra | 4–5 |