Toyota Prius




1. Járműparaméterek
 
A Toyota Prius első generációja volt a hibrid autók legismertebb úttörője. Harmadik generációjának „ráncfelvarrás” utáni verziója pedig tartja a lépést a korral, mivel a rendszere immár magában foglalja a plug-in töltőtechnológiát.
 
A meghajtásról egy 73 kW-os elektromotor és egy 1800 cm3 lökettérfogatú benzinmotor gondoskodik. Utóbbinak különlegessége, hogy a károsanyag-emisszió csökkentése céljából a motor késleltetett szívószelep-zárással működő Atkinson-ciklusban üzemel. Ezzel elsősorban a motor nitrogén-oxid-kibocsátása csökken drasztikusan.
 
Az erőátvitelt a már jól bevált speciális bolygóműves egységgel valósítja meg a jármű, lehetővé téve, hogy a rendszer pillanatok alatt váltson a különböző üzemmódok között (tisztán elektromos hajtás; tisztán benzines hajtás; benzines hajtás + akkumulátortöltés a motorról; vegyes hajtás). Ezt a folyamatot a vezetőülésből három gombbal befolyásolhatjuk.
 
EV-HV választó gomb: Ha elegendő töltéssel rendelkezünk, az EV mode aktiválásával csak sokkal magasabb terhelés hatására kapcsol be a belső égésű motor (HV módban minimális teljesítményt vesz fel az akkumulátorról).
 
EV City gomb: ezt az üzemmódot aktiválva az autó olyan értékre korlátozza a maximális terhelést, hogy ne induljon be a motor.
 
ECO mode: lassabb gázreakció, korlátozott teljesítményleadás, kiegészítő elektronikai egységek csökkentett energiafelvétele.


1. táblázat: Járműparaméterek
 

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Toyota

Típus

Prius

Gyártási év

2012

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

5

Csomagtér

443 l

Saját tömeg

1450 kg

Teljes hossz

4460 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1745 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

11,4 másodperc

Végsebesség

180 km/h

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye

73 kW

Akkumulátor (hatótáv)

3 kWh (20 km)

Csatlakozó elhelyezkedése

Jobb hátsó kerék fölött

Töltési teljesítmény

2,3 kW

Töltőáram

10 A

Becsült töltési idő (0-100 %)

1,5 óra

Csatlakozó típusa

Schuko / Type 2

 
 
 
2. Útvonal-paraméterek
 
Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a járművet valós körülmények közt milyen arányban használják lakott területen belül, országúton, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útszakaszok megoszlását szemlélteti. A teszt során ügyeltünk a különböző vezetési stílusok reprezentálására is.


1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
 



 
3. Töltési paraméterek
 
A teszt során húsz különböző töltőpontot kerestünk fel, amelyeknél összesen 20,3 órán át töltöttük az autót. Ezalatt 40,77 kWh elektromos energiát vettünk fel, ami az akkumulátor 1359 százalékának felel meg. A valós töltöttségiszint-növekedés 1375 százalék volt. Ez 16 százalék többletet jelentene, ennek oka mérési pontatlanság, mivel az autó fedélzeti egysége kizárólag hatótáv alapján határozza meg az akkumulátor töltöttségét, amit pedig folyamatosan korrigál a vezetési stílustól és az üzemmódtól függően. De jó közelítéssel elmondható, hogy a töltés során felvett energiát az autó teljes egészében a meghajtásra fordította, nem jelentkezett töltési veszteség.

 
2. ábra: Töltőpontok megoszlása hozzáférhetőség szerint
 
 


 
4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása
 
Az autóban egy csekély, 3 kWh kapacitású akkumulátorcsomag van, ami visszafogott városi haladás esetén is legfeljebb 21 kilométer megtételét teszi lehetővé tisztán elektromos hajtással. Ezt a tapasztalatok alapján stabilan tudja biztosítani, így annak elemzése helyett célszerűbb az autó tüzelőanyag-fogyasztását kiértékelni azokban az esetekben, amikor a rendszer hibrid módban üzemelt.

 
3. ábra: Tüzelőanyag-fogyasztás az átlagsebesség függvényében



Az ábrán egy szokványos benzinmotor fogyasztásgörbéje ismerhető fel, ám az értékek jóval az alatt vannak, mint amit egy 1,8-as benzines motortól várnánk. Lassú tempónál, városi forgalomban gyakran megesik, hogy tisztán elektromosan működik a hajtás (hibrid üzemmódban is). Magasabb sebességtartományban, országúton és autópályán a belső égésű motor kellően jó hatásfokkal tud működni. Erről egyébként a motor és a bolygóműves egység közé iktatott fokozatmentes CVT váltó is gondoskodik, amelynek segítségével a motor mindig az optimális munkapont közelében üzemel.


4.2. A jármű töltésének elemzése
 
Az autó jobb hátulján egy Type 1-es csatlakozó foglal helyet, így a töltőkábellel előre felszerelt oszlopok döntő része alkalmatlan az autó töltésére. Saját kábelével rá tud csatlakozni Type 2-es, illetve hagyományos fali aljzatra, igaz, előbbiről is csak a fali aljzatnak megfelelő teljesítményt tud felvenni, így mindkettővel egyaránt másfél óra körüli a teljes töltési idő.
 
2. táblázat: 1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség töltőteljesítményenként
 

Töltő teljesítménye

1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség

Töltési idő 0-100 %

2,3 kWh

0,023 kW

~1,5 óra

 
 
 
5. A jármű szubjektív értékelése
 
  • Menetdinamika: mérsékelt dinamizmus jellemzi, ez leginkább városi forgalomban, tisztán elektromos üzemmódban tapasztalható, különösen álló helyzetből indulva. A visszafogott gyorsulást országúton történő előzéskor is érdemes tekintetbe venni. Az autópálya érezhetően nem a Prius kedvenc terepe, utazósebességnél erős motorzaj lép fel. A futómű azonban nem okoz csalódást, rossz minőségű úton sem ráz, kanyarokban pedig kellően tompítja az autó dőlését. 

  • Használhatóság: rövid távon kimondottan gazdaságos és jól használható, napi feladatokhoz, ingázáshoz ideális. 

  • Kényelem: kényelem szempontjából átlagos, a szokatlan és meglehetősen kényelmetlen „láb–kéziféket” leszámítva. 

  • A használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: az autó távolságtartó automatikája kimondottan kényelmes és megbízhatóan működik. További – ma is ritka – kiegészítő az automata parkolórendszer, amely elegendő szabad hely esetén mind merőleges, mind párhuzamos parkolás megvalósítására képes.

 
 
 
6. Összefoglaló
 
A 2012-es, harmadik generációs Prius plug-in hibrid rendszere a megjelenésekor csúcstechnológiának számított, messze kategóriatársai előtt járt. Ez a tetemes előny a ma alkalmazott megoldásokkal szemben már nem áll fenn, főleg az elektromos hatótáv tekintetében. Felszereltségéből leginkább a távolságtartó automatika és az önműködő parkolórendszer emelhető ki.
 
3. táblázat
 
Töltő teljesítménye [kW]
0-100 %
15 perc töltéssel nyert táv [km]
2,3 kWh
~1,5 óra
~4 km






Tesztmódszertan >>




Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_nvpch6gv1iektves67ibo9sa67, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0