Smart Fortwo Electric Drive




1. Járműparaméterek

 

A Smart Fortwo Electric Drive tisztán elektromos járművet öt napon át teszteltük. A Smart gyártmányú járművek mindegyikéhez elérhető az elektromos meghajtás, így a Fortwo mellett a Cabrio és Forfour is kapható akkumulátoros kivitelben. Mindhárom típusban egy 17,6 kWh kapacitású akkumulátorcsomag és egy 60 kW teljesítményű villanymotor található. Az akkumulátort a padló alá építették be, a villanymotort hátulra. A gyártó által közölt hatótáv a Fortwo modell esetén a legnagyobb, 160 kilométer. Az akkumulátorok töltéséhez Type2 típusú csatlakozó található a jármű jobb oldalán hátul. A fedélzeti töltő 4,6 kW-val képes tölteni az akkumulátorokat. A megvásárolható Wallbox kiegészítővel ez az érték 12,9 kW-ra növelhető. Továbbá 2017-ben megjelenik egy új töltőberendezés, amely képes 22 kW teljesítménnyel tölteni a járművet. Otthoni hálózatról 6 óra alatt, a Wallbox kiegészítővel 2,5 óra alatt lehet teljesen feltölteni az akkukat a gyártó által közölt adatok alapján. A villanymotor képes generátor üzemben működni, a motorféknek egy fokozata van.

A gyártó által közölt fontosabb műszaki adatokat az 1. táblázat foglalja össze.

1. táblázat: Járműparaméterek

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Smart

Típus

Fortwo

Gyártási év

2017

Szállítható személyek száma

2

Ajtók száma

3

Csomagtér

260 l

Saját tömeg (össztömeg)

1085 kg (1310 kg)

Teljes hossz

2695 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1893 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

11,5 másodperc

Végsebesség

130 km/h

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye

60 kW (81 LE)

Akkumulátor (hatótáv)

17,6 kWh (160 km)

Csatlakozók elhelyezkedése

jobb oldalt hátul

Csatlakozó típusa

Type2 (1 fázis)

Type2 (3 fázis)

Töltőberendezés

beépített töltő

Wallbox kiegészítő

Töltési teljesítmény

4,6 kW

12,9 kW

Töltőáram

max. 16 A

max. 16 A

Becsült töltési idő (0-100 %)

6 óra

2,5 óra

 


2. Útvonal-paraméterek


A teszt ideje alatt 12 óra 17 percen keresztül vezettük a járművet, összesen 314 kilométert tettünk meg. Az útkategóriák megoszlását az 1. ábra mutatja be. A jármű karakterének megfelelően elsősorban belterületen használtuk a járművet.

A vezetési stílus a forgalmi viszonyoknak megfelelő volt, a közlekedési szabályokat betartottuk.

 

 

1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]




3. Töltési paraméterek

 

A teszt során a járművet különböző nyilvános töltőállomásokon töltöttük. A jármű a beépített töltővel 4,6 kW teljesítménnyel tölti az akkumulátorokat a katalógus szerint. Ezt a töltési teljesítményt egyszer, egy villámtöltőn érte el. Ekkor a fedélzeti egység szerint az áramerősség 20 A volt. Máshol nem tudta ezt megismételni, úgy sem, hogy 32 A töltőáram állt rendelkezésre. A jármű jellemzően 4,1 kW teljesítménnyel töltötte az akkumulátorát.

 

A teszt során 12 töltőpontot kerestünk fel, ezeknél összesen 14 alkalommal töltöttünk. Egyetlen töltőállomáson használtunk váltóáramú villámtöltőt használtunk, a többi állomáson 22 kW névleges töltési teljesítményű váltóáramú gyorstöltőket. Mivel a jármű nem minden esetben a maximális töltőárammal tölt, így nem volt mód annak ellenőrzésére, hogy melyik töltőállomás tölt a névlegesnél alacsonyabb teljesítménnyel. Körülbelül 50 kWh energiát vételeztünk a töltőállomásokon.

 

 

2. ábra: Felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint




4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása
 

Az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az (1) alakban kerestük. A megoldáshoz lineáris regresszióanalízist használtunk. A számítás eredményét a 2. és 3. táblázat tartalmazza. Mivel a méréseket szinte kizárólag belterületen végeztük, így figyelmen kívül hagytuk azokat a szakaszokat, ahol a megtett távolság kevesebb, mint öt kilométer, vagy országúton és/vagy autópályán, autóúton is közlekedtünk. Így a regresszióanalízist 14 szakasz figyelembevételével végeztük el.



Ahol:


 

2. táblázat: Regresszióanalízis eredménye

Regresszióanalízis eredménye

a1

0,896

R2

0,9763

 

3. táblázat: Energiafogyasztás és a megtehető legnagyobb távolság útkategóriánként

Útkategória

Energiafogyasztás
[kWh/100 km]

Megtehető maximális távolság 100 %-os töltöttséggel [km]

Számított

Tapasztalt

Belterület

15,77

112

110

Országút

-

-

90

Gyorsforgalmi út

-

-

70



A számított és a tapasztalt hatótáv a belterület útkategória esetén csaknem azonos, és jelentősen eltér a katalógusban szereplő értéktől (160 kilométer). A másik két útkategória esetén a kevés mérési tapasztalat miatt csak becsülni tudtuk a várható hatótávot, de meglátásunk szerint a hatótávot jelentősen befolyásolja a jármű sebessége.

Közös koordinátarendszerben ábrázoltuk az útvonalakat, ahol az ’x’ (vízszintes) tengelyen az átlagsebesség szerepel (km/h), az ’y’ (függőleges) tengelyen pedig a fajlagos energiafogyasztás %/km értékben (3. ábra). Csak azokat a szakaszokat ábrázoltuk, ahol a megtett távolság legalább öt kilométer volt.
 



3. ábra: A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében


A 3. ábra alapján enyhén növekvő tendencia figyelhető meg az energiafogyasztásban az átlagsebesség függvényében. Bár az átlagsebesség értéktartománya alacsony (0–20 km/h), így is egy enyhe növekedés figyelhető meg, ami összhangban van a tapasztaltakkal.


4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A mérések alapján nem lehet jól elkülöníthető töltésiteljesítmény-csoportokat képezni. A leginkább jellemző a 4 kW töltési teljesítmény volt. A töltőteljesítményenkénti becsült töltési időket a 4. táblázat tartalmazza.
 

4. táblázat: Töltési idő a töltőteljesítmény függvényében

Töltőteljesítmény

Töltési idő 0-100 %

~3 kW

6,5 óra

~4 kW

5 óra

~4,6 kW

4 óra

 


5. A jármű szubjektív értékelése
 
A jármű szubjektív értékelése a vezetés során szerzett tapasztalatok alapján a következők:
  • Menetdinamika: méretei ellenére stabil és jól vezethető. Szűk helyen is képes megfordulni, ideális városi autó. Menetdinamikája városi környezetben kielégítő, és autópályán is elfogadhatóan lehet vele közlekedni, bár a végsebessége korlátozott (130 km/h).

  • Használhatóság rövid és hosszú utakon: A jármű rövid, 100 km alatti utakon használható jól. Ennél hosszabb utak esetén elengedhetetlen az utazás közbeni töltés, vagy a gyorsítások mértékének csökkentése az energiafelhasználás mérséklése érdekében. Az autópályán jelentősen megnő az autó energiafogyasztása.

  • Kényelem: az autó kényelmes. A belső tér kialakítása praktikus.

  • Használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: navigációs rendszer, bluetooth telefon kihangosító.



6. Összefoglaló
 
A Smart Fortwo egy olyan kis elektromos városi autó, amely alkalmas a mindennapos utazási igények kiszolgálására. Menetdinamikája a gyorsforgalmi utakon történő autózásra is alkalmassá teszi, de az alacsony hatótáv miatt nem érdemes vele hosszú útra indulni. A kis csomagteret a praktikus belső kialakítása ellensúlyozza, ezzel is hangsúlyozva, hogy elsősorban városi autó. A jármű legnagyobb hátránya a viszonylag lassú töltés és az elektromos hajtás magas felára. A lassú töltés nem jelent gondot, ha van mód otthoni vagy a munkahelyen történő töltésre, de a magas ár hasonló kisautókkal szemben – a versenytársak használhatóságának fényében – jelentős negatívum.

A járművet kizárólag Type2 csatlakozón keresztül lehet tölteni, körülbelül 4 kW teljesítménnyel.
 

5. táblázat: Használhatóság

Használhatóság

Napi futásteljesítmény

A jármű korlátozás nélkül használható

0–80 km

Ha a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel.

80–90 km

A jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat

90–110 km

A járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban vagy országúton.

110–120 km

A jármű nagy odafigyeléssel, ECO üzemmódban képes lehet megtenni ezt a távolságot, de a forgalom ritmusát ekkor nem képes felvenni.

120-160 km

 
Az ígért hatótáv (160 kilométer) üresen, a klíma és a fűtés használata nélkül, óvatos vezetési stílussal, sík szakaszon haladva egyenletes sebességgel esetleg elérhető, de életszerű körülmények között nem.


6. táblázat: Töltési paraméterek

Töltőteljesítmény [kW]
0-100 %
15 perc töltéssel nyert táv [km]
4
5 óra
7 km







Tesztmódszertan >>


Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_s0iurm7r5l617rbnn95afhpe67, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0