Renault Zoe 2




1. Járműparaméterek

 

A Renault Zoe tisztán elektromos járművet öt napon át teszteltük. Az autó egyféle karosszériakivitelben, kétféle akkumulátorcsomaggal (22 vagy 41 kWh) és kétféle motorral (43 és 65kW) kapható. Mi a kisebbik akkumulátorral és motorral szerelt változatot teszteltük. Az akkumulátor hasznos energiakapacitása 22 kWh, míg a teljes kapacitás 27 kWh. A gyártó a tartalékkapacitással garantálja az akkumulátor hosszú élettartamát. A katalógusban közölt hatótáv 240 kilométer. Az akkumulátorok töltéséhez Type 2 típusú, háromfázisú váltóáramú töltésre alkalmas csatlakozó található a járművön az orrembléma mögött. A legnagyobb töltési teljesítmény 22 kW. Ekkora töltőteljesítmény esetén a katalógusadat szerint 55 perc szükséges a 80 százalékos töltöttség eléréséhez, és 1 óra 45 perc a 100 százalékos töltöttséghez. A járművezető normál és ECO üzemmód közül választhat. ECO módban a jármű kevésbé gyorsul, de akár 15 százalékkal nőhet a megtehető távolság. A villanymotor képes generátor üzemben működni, a motorféknek egy fokozata van.

 

A gyártó által közölt fontosabb műszaki adatokat az 1. táblázat foglalja össze.

 

1. táblázat: Járműparaméterek

Járműparaméterek

Általános

Gyártmány

Renault

Típus

ZOE

Gyártási év

2017

Szállítható személyek száma

5

Ajtók száma

5

Csomagtér

338 l

Saját tömeg (össztömeg)

1480 kg (1966 kg)

Teljes hossz

4084 mm

Teljes szélesség tükrökkel

1945 mm

Gyorsulás (0-100 km/h)

13,2 másodperc

Végsebesség

135 km/óra

Elektromos hajtás

Elektromotor teljesítménye

43 kW (58 LE)

Akkumulátor (hatótáv)

22 kWh (240 km)

Csatlakozó típusa

Type2 (3 fázis)

Csatlakozó elhelyezkedése

elöl középen az embléma mögött

Töltési teljesítmény

2-22 kW

Töltőáram

max. 30 A

Becsült töltési idő (0-100%)

1 óra 45 perc

 


2. Útvonal-paraméterek

 

A teszt során 17 óra 40 percen keresztül vezettük a járművet. Összesen 953 kilométert tettünk meg. Az útkategóriáknak a próba alatti megoszlását az 1. ábra mutatja be.

A vezetési stílus a forgalmi viszonyoknak megfelelő volt, a közlekedési szabályokat betartottuk.

 

 

1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]




3. Töltési paraméterek

 

A teszt során a járművet különböző nyilvános töltőállomásokon töltöttük. Váltóáram esetén a jármű három fázissal tud tölteni, a névleges maximális töltőáram-erősség 32 A, a legnagyobb mért áramerősség 31,8 A volt. A legnagyobb töltési teljesítmény váltóáram esetén kb. 21,1 kW.

Összesen 10 töltőállomást kerestünk fel, és mindegyiknél töltöttünk. Nyolc berendezésnél 22 kW névleges töltési teljesítmény volt elérhető (gyorstöltő), míg a többinél 11 kW (normál töltő). Körülbelül 140 kWh energiát vételeztünk a töltőállomásokon. A 2. ábra a teszt során felkeresett töltőállomások összetételét mutatja be. A 3. ábra a teszt során végrehajtott töltési események megoszlását mutatja a tapasztalt működés szerint.

A töltési mennyiség százalékos értékét a műszerfalon jelzett töltöttségi érték alapján határoztuk meg.

 

 

2. ábra: A felkeresett töltőállomások megoszlása teljesítményük szerint



 

3. ábra: Töltőpontok megoszlása a működésük szerint




4. Az adatok feldolgozása
 
4.1. A jármű fogyasztásának számítása

Az energiafogyasztás és a megtett út közötti kapcsolatot az (1) alakban kerestük. A megoldáshoz többszörös lineáris regresszióanalízist használtunk. A számítás eredményét a 2. és 3. táblázat tartalmazza.



Ahol:



 
2. táblázat: Regresszióanalízis eredménye

Regresszióanalízis eredménye

a1

0,346

a2

0,446

a3

0,464

R2

0,9966

 

3. táblázat: Energiafogyasztás és a megtehető legnagyobb távolság útkategóriánként

Útkategória

Energiafogyasztás
[kWh/100 km]

Megtehető maximális távolság 100 %-os töltöttséggel [km]

Számított

Tapasztalt

Belterület

14,19

155

220

Országút

18,23

120

190

Gyorsforgalmi út

19,02

115

170



Bár a számított és a tapasztalt hatótáv között jelentős eltérés van, a sebesség növekedésével együtt a hatótáv csökkenés mértéke csaknem azonos. A katalógusadat szerint a jármű kombinált fogyasztása 13,3kWh/100 km. Ha ehhez hozzáadjuk a klímavezérlő fogyasztását (kb. 3 kW), akkor a számított eredményekhez közeli értéket kapunk. Érdekes megfigyelés, hogy a jármű energiafogyasztása gyorsforgalmi úton (autópályán) 34 százalékkal nagyobb, mint belterületen.

Közös koordinátarendszerben ábrázoltuk az útvonalakat, ahol az ’x’ (vízszintes) tengelyen az átlagsebesség szerepel (km/h), az ’y’ (függőleges) tengelyen pedig a fajlagos energiafogyasztás %/km értékben (4. ábra). Csak azokat a szakaszokat ábrázoltuk, ahol a megtett távolság legalább öt kilométer volt.
 
 


4. ábra: A jármű energiafogyasztása az átlagsebesség függvényében


A 4. ábra alapján enyhén növekvő tendencia figyelhető meg az energiafogyasztásban az átlagsebesség függvényében. Bár alacsony a mérések száma, a regresszióanalízissel kimutatott és a tapasztalt összefüggés itt is megfigyelhető.

4.2. A jármű töltésének elemzése
 
A teszt során kétféle teljesítményszinten tudtunk tölteni. A töltési időket a 4. táblázat tartalmazza.


4. táblázat: Töltési idő a töltőteljesítmény függvényében

Töltőteljesítmény

Töltési idő 0-100 %

11 kW

3,5 óra

22 kW

55 perc 80 százalékig és újabb 50 perc 100 százalékig




5. A jármű szubjektív értékelése
 
A jármű szubjektív értékelése a vezetés során szerzett tapasztalatok alapján a következők:
  • Menetdinamika: a jármű a villanymotor karakterisztikája és az alacsony tömeg miatt jól gyorsul. Végsebességét 135 km/órára korlátozták, ezzel együtt alkalmas autópályán való használatra is.

  • Használhatóság rövid és hosszú utakon: A jármű rövidebb (100 kilométer alatti) utakon használható jól, feltéve, hogy nem kell sok csomagot magunkkal vinni. Ennél nagyobb távolságú utak esetén elengedhetetlen az utazás közbeni töltés.

  • Kényelem: az autó utastere kényelmes, de sok csomaggal nem lehet utazni. A belső tér kialakítása praktikus.

  • Használatot megkönnyítő extra szolgáltatások: navigációs rendszer, bluetooth telefon kihangosító.




6. Összefoglaló
 
A Renault Zoe egy olyan kis elektromos városi autó, amelynek a hatótávja lehetővé teszi a hosszabb utazásokat is, a háromfázisú töltésnek köszönhetően pedig nem szükséges a ritka villámtöltőket keresni, ugyanis a sokkal gyakrabban telepített váltóáramú gyorstöltőkön is hamar feltölthető. Jelentős hátrányt jelent a támogatással együtt is magas beszerzési ár, ugyanakkor az eddig tesztelt elektromos autók közül az egyik legjobban használható, ami részben a megbízható hatótáv-előrejelzésnek is köszönhető.

A járművet kizárólag Type2 csatlakozón keresztül lehet tölteni akár 22 kW teljesítménnyel. Elérhető olyan változat is, amelyet akár 43 kW teljesítménnyel is lehet tölteni.

5. táblázat: Használhatóság

Használhatóság

Napi futásteljesítmény

A jármű korlátozás nélkül használható

0–140 km

Ha a távot nem kizárólag autópályán teszi meg a jármű, akkor nem jelent gondot a hatótáv, különben odafigyelést igényel.

140–160 km

A jármű ezt a távot kizárólag autópályán nem tudná megtenni, de vegyes használatban is érdemes kerülni a hirtelen gyorsításokat

160–180 km

A járművel óvatosan kell közlekedni, elsősorban városban vagy országúton.

180–210 km

A jármű nagy odafigyeléssel, ECO üzemmódban képes lehet megtenni ezt a távot, de a forgalom ritmusát ebben az esetben nem képes felvenni.

210–240 km



Az ígért hatótáv (240 kilométer) közel áll a tapasztalt értékhez, ami az elektromos járművek karakterisztikájához igazított vezetési stílussal (visszatáplálással, hirtelen gyorsítások kerülésével) elérhető.


6. táblázat: Töltési paraméterek

Töltőteljesítmény [kW]

0-100 %

15 perc töltéssel nyert táv [km]

11

3,5 óra

17 km

22

1,5 óra

40 km


Warning: Unknown: open(/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp/sess_93smjpdn6cot9l742n53r9b0g1, O_RDWR) failed: No such file or directory (2) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/u0/ora11/apache2/apache2/htdocs/public/crs/tmp) in Unknown on line 0