Mercedes E350 e
1. Járműparaméterek
A tesztelt jármű a hajtását leszámítva minden paraméterében megegyezik a Mercedes jól ismert luxuskategóriájú E osztályos modelljével. A különbséget a párhuzamosan kapcsolt benzines-elektromos meghajtás jelenti, amit egy kilencsebességes G-tronic automata váltó követ. Mivel a váltószerkezet a hajtásban az elektromos rendszer után van kötve, így annak áttételezését is dinamikusan tudja változtatni (ellentétben a legtöbb elektromos, illetve hibrid hajtású járművel).
Hibrid üzemmódban alapértelmezetten az elektromos hajtással indul a jármű. A belső égésű motor az alábbi esetekben lép működésbe:
- Alacsony (15 százalék alatti) akkumulátortöltöttségi szint esetén
- Adott nyomatékigény fölött
- 80 km/óra fölött
Szabványos NEDC (új európai vezetési ciklus) menetciklussal vizsgálva a maximális, tisztán elektromos hatótáv 34 kilométer. Ekkor 65 kilowatt (kW) teljesítmény áll rendelkezésünkre. Ha ez nem lenne elég, egy további 210 kW-ot leadó kétliteres, turbó feltöltött Otto-motor segíti a haladást.
Igény szerint négy különböző üzemmód közül választhatunk, ami befolyással lehet külön-külön a hajtásrendszere, a futómű viselkedésére és a szervó rásegítésre is. Az elektromos hajtást egy 8,7 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor táplálja. A jármű kombinált fogyasztása a katalógus szerint 1,8 liter/100 km. Az akkumulátorok töltésekor lehetőségünk van Schuko csatlakozóval (2,3 kW-tal), illetve 3,6 kW névleges teljesítménnyel töltő Type 2-es csatlakozóval való töltésre.
A jármű paramétereit az 1. táblázat foglalja össze.
1. táblázat: Járműparaméterek
Járműparaméterek | |||
Általános | Gyártmány | Mercedes | |
Típus | E 350 e | ||
Gyártási év | 2016 | ||
Szállítható személyek száma | 5 | ||
Ajtók száma | 4 | ||
Csomagtér | 400 l | ||
Saját tömeg | 1925 kg | ||
Teljes hossz | 4923 mm | ||
Teljes szélesség tükrökkel | 2065 mm | ||
Gyorsulás (0-100 km/óra) | 6,2 másodperc | ||
Végsebesség | 250 km/óra | ||
Elektromos hajtás | Elektromotor teljesítménye | 65 kW (88 LE) 210 kW (286 LE) | |
Akkumulátor kapacitása (hatótáv) | 8,7 kWh (34 km) | ||
Csatlakozó elhelyezkedése | hátsó lökhárító jobb oldalán | ||
Csatlakozó típusa | Schuko | Type 2 | |
Töltési teljesítmény | 2,3 kW | 3,6 kW | |
Töltő áram | 10 A | 16 A | |
Becsült töltési idő (0-100 %) | 4 óra | 2,5 óra |
2. Útvonal-paraméterek
Az útvonalak tervezése során igyekeztünk figyelembe venni, hogy a járművet a hétköznapokban milyen arányban használják városi és országúti körülmények között, illetve autópályán. Az 1. ábra ezen útkategóriák megoszlását mutatja. A teszt során igyekeztünk reprezentatív mintát kialakítani a vezetési stílusok terén is. A teljes teszt 4 napig tartott, 321 kilométert fedett le, 10,75 óra telt vezetéssel, illetve 57,2 kWh elektromos energiát használtunk fel, ami megfelel az akkumulátor kapacitásának 660 százalékának.
1. ábra: Útkategóriák megoszlása a teljes teszt alatt [km]
3. Töltési paraméterek
A teszt során különböző nyilvános töltési helyeket kerestünk fel, összesen kilencet. A tesztidőszak során a teljes töltési idő 13,3 óra volt. Ezalatt összesen 43,23 kWh elektromos energiát vettünk fel, ami az akkumulátor kapacitásának 500 százalékának felel meg. Ez hozzávetőleg az elfogyasztott energiamennyiség 75 százaléka, vagyis a maradék 25 százalékot a jármű úgynevezett rekuperációs berendezésein keresztül sikerült visszatáplálni az akkumulátorokba.
A töltés során egy problémát tapasztaltunk, mégpedig, hogy a töltőkút nem kommunikált az autóval.
Mivel a gépjármű csak váltóárammal tölthető, ezért értelemszerűen villámtöltőket (egyenáramú) nem használtunk. A váltóáramú töltők többsége, melyeket a teszt során igénybe vettünk, gyorstöltők (22 kW 3 fázison) ám a gépjármű csak 1 fázison képes 3,6 kW-os névleges teljesítmény felvételére.
2. ábra: Töltőállomások megoszlása a működésük szerint
3. ábra Töltőállomások megoszlása teljesítmény szerint

Látható, hogy az arány növekedésével a várakozásoknak megfelelően értelemszerűen csökken az átlagfogyasztás, hiszen annál nagyobb hányadban képes a gépjármű tisztán elektromos üzemben működni. Továbbra is hangsúlyozzuk, hogy ezek az adatok néhány kilométeres városi utakra érvényesek. Az elektromos hajtás segítségével így az autó hozzávetőleg 7 literes városi fogyasztást képes produkálni, ami 3–4 literrel kevesebb, mint a hasonló motorral felszerelt, nem hibrid társai esetében.
Töltőteljesítmény | 1 %-os töltöttségnöveléshez szükséges energiamennyiség | Töltési idő 0-100 % |
2,3 kW | 0,083 kWh | 3,5–4 óra |
3,6 kW | 0,0837 kWh | 2,5 óra |



